
Herdenken is nooit gemakkelijk en kan nooit gratuit (gratis, red.)”, zei koning Willem-Alexander onlangs plechtig tijdens een ceremonie bij het Indisch Monument in Den Haag. ”Samen herdenken betekent ook samen nadenken over een moeilijke en confronterende vraag.” Na zo'n zes weken van relaxen, zonnebaden en spelevaren op de Griekse wateren vloog koning Willem-Alexander zelf terug in het regeringsvliegtuig, de PH-GOV. Hij onderbrak zijn zomervakantie om aanwezig te zijn bij de Nationale Herdenking in Den Haag, omdat het precies tachtig jaar geleden was dat er ook in Indië een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Na zijn speech legde de koning een krans bij het Indisch Monument in de hofstad. Hij voerde de plechtigheid uit in zijn eentje, zonder koningin Máxima naast hem. Die geniet nog even van haar staartje zomervakantie in hun riante Griekse villa aan de kust van het pittoreske plaatsje Doroufi Kranidiou.
Emotioneel bezoek
Hoe relaxed zo'n lange zomervakantie van onze royals ook mag klinken, koning WillemAlexander moet wel altijd paraat zijn. ”Zijn telefoon is ook in Griekenland altijd binnen handbereik. Hij moet altijd bereikbaar zijn”, weet ook royaltydeskundige Jeroen Snel. Zodra er in het thuisland iets gebeurt wat van nationaal belang is, moet hij zo spoedig mogelijk terugkeren. Zoals ruim een half jaar geleden bijvoorbeeld het geval was toen de koning en koningin hun vakantie in Spanje vroegtijdig afbraken om samen De Tarwekamp in de wijk Mariahoeve in Den Haag te bezoeken, waar een verwoestende explosie had plaatsgevonden. Daarbij waren diverse doden gevallen en meerdere mensen gewond geraakt. Ter plekke gingen Máxima en Willem-Alexander in gesprek met getroffenen en reddingswerkers, om hun medeleven te tonen en steun te betuigen. Het koningspaar was zichtbaar aangeslagen en vertelde ’in shock’ te zijn. ”Ik sta te trillen op mijn benen”, zei de koning dan ook emotioneel bij de confrontatie met zoveel leed. Ook liet hij weten ’diep respect’ te hebben voor alle hulpverleners en betrokkenen. Hij zei: ”Ongelofelijk veel energie van vrijwilligers en hulpverleners die dag en nacht bezig zijn. Onwaarschijnlijke inzet van mensen, heel bijzonder.” En eerder deze zomer ontvingen Willem-Alexander en Máxima tijdens de NAVO-top in hun paleis nog alle wereldleiders, inclusief de Amerikaanse president Donald Trump. Laatstgenoemde kreeg zelfs de uitnodiging om in paleis Huis ten Bosch te blijven slapen, een aanbod dat hij maar wat graag aanvaardde.


Weer volop aan de slag
Maar nu de zomervakantie er bijna op zit, gaan ook de koning en de koningin binnenkort dus weer aan de slag. Kleinschaliger dan de zojuist aangehaalde voorbeelden, maar niet minder belangrijk, zijn de bezoekjes die in september in de koninklijke werkagenda vermeld staan. Zoals een bezoek van koningin Máxima aan het Kloosterkwartier in Veghel op 3 september. Een paar dagen later, op 8 september, is Máxima opnieuw in Veghel om bij de Cultuur Haven hoogstpersoonlijk De Verspillingsvrije Week van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling te openen. Koning Willem-Alexander zal begin september aanwezig zijn bij een eerbetoon aan een van de belangrijkste Zwolse kunstenaarsfamilies van de 17e eeuw, de familie Terborch, terwijl de koning en koningin de eerste maand na hun vakantie samen ook een streekbezoek zullen brengen aan Flevoland. Het is zomaar een greep uit hoe de werkdagen van koning Willem-Alexander en koningin Máxima weer worden ingevuld. Want net zoals andere werkende Nederlanders, moeten ook de Oranjes na de zomervakantie gewoon weer aan de slag.






Beatrix verdient het meeste per werkdag
Wat verdient koning Willem-Alexander eigenlijk op zo'n werkdag? Volgens berekeningen van het Britse platform UFO No More werkte onze koning vorig jaar in totaal 141 dagen. Bij de jaarlijkse toelage van 1.086.000 euro betekent dit dat hij per werkdag ongeveer 7700 euro opstrijkt. Dat is een flink bedrag voor een dagje handjes schudden en lintjes doorknippen. En Máxima, wat krijgt zij voor zo'n werkdag? Volgens hetzelfde platform werkte onze koningin vorig jaar 126 dagen en met haar jaarsalaris van 426.000 euro komt dat neer op een dagloon van ’slechts’ 3380 euro voor Máxima. Prinses Beatrix spant de kroon, want volgens de berekeningen werkte zij als pensionada vorig jaar in totaal 28 dagen en met haar jaarlijkse toelage van 614.000 euro komt dat uit op een vergoeding van bijna 22.000 euro per werkdag! Wat de prinses daarvoor zoal doet? Om een voorbeeld te geven: na deze zomer heropent Beatrix als beschermvrouwe van de Vereniging De Hollandsche Molen onder meer een voormalige korenmolen in Groesbeek.
Veel vrije dagen
Vergeleken met andere Europese royals hoeven Willem-Alexander en Máxima iets minder hard te werken voor hun geld. Het Britse platform heeft berekend dat bijvoorbeeld prins Albert van Monaco vorig jaar meer dan tweehonderd dagen heeft gewerkt. En ook koning Felipe van Spanje moest bijna tweehonderd dagen werken voor zijn salaris. Net als koning Filip van België, die rond de honderdvijftig werkdagen uitkwam. Als het gaat om vrije dagen, dan hebben koning Willem-Alexander en koningin Máxima dus niet veel te klagen. Ze hebben namelijk elk jaar maar liefst zeventien weken vrij. Wie wil dat nou niet?! De gemiddelde werkende Nederlander moet het doen met twintig vakantiedagen in een jaar, oftewel vier werkweken. De koning en koningin hebben wettelijk recht op minimaal 85 vrije dagen per jaar, gelijk aan het aantal vrije dagen van de leden van de Tweede Kamer. Al met al hebben onze royals het dus zo gek nog niet!





